تغییرات مداوم سئو: چگونه خود را با آن وفق دهیم؟

در دهه گذشته برخی کارشناسان ادعا کردند که "سئو از رده خارج شده" ولی در واقعیت فقط راه‌های قدیمی انجام سئو از رده خارج شده اند. اگه واقعیتی باشد که همه فروشندگان دیجیتالی باید از آن آگاه باشند این است که سئو همیشه در حال تغییر بوده و هست. با وجود چالش‌هایی که توسط ذات پویای سئو ایجاد شده است، هنوز فرصت‌ بسیاری برای کسانی که می خواهند به موفقیت برسند وجود دارد. در ادامه خلاصه ای از سخنرانی سایروس شپرد، بنیانگذار فازیلیون مدیا آورده شده است که به تازگی در مورد وضعیت سئو در سال 2018 و در پیپ کان شهر مانیلا ایراد کرده است.

هیچ کسی در زمینه سئو متخصص نیست

یک فرد حرفه ای در زمینه سئو اغلب به عنوان فردی قابل اعتماد، با اعتماد به نفس، آگاه و کوشا دیده می شود. در واقعیت، اکثر افراد حرفه‌ای در زمینه سئو بسیار سرشان شلوغ بوده و میلیون ها کار برای انجام دادن دارند ولی اعتماد به نفس لازم برای انجام آن را ندارند.

شفرد در مورد خودش ادعا کرد: " من یک متخصص در زمینه سئو نیستم، بلکه همانطور که پیش میروم خودم را با شرایط سازگار می کنم." از آن جایی که هیچ نقشه راه قطعی  و ایده آلی برای سئو وجود ندارد، کارآموزان باید سعی کنند با هر چیزی که برایشان پیش می آید خود را وفق دهند.

افزایش دیده شدن در صفحه نتایج موتور جستجو، افزایش ترافیک سایت را تضمین نمی کند

به افراد حرفه ای در زمینه سئو گفته شده تا از روش های گوناگون برای  افزایش رتبه و دیده شدن استفاده کنند، اما این روش ها همیشه منجر به ترافیک بیشتر نمی شوند.

استراتژی های قدیمی سئو دیگر جوابگو نیستند.

 

اینجا چند چالش که افراد حرفه ای در زمینه سئو با آن مواجه هستند آورده شده است.

انفجار ویژگی‌های صفحه نتایج موتور جستجو: در حالی که گوگل در دو سال گذشته ویژگی های گوناگون در زمینه صفحه نتایج موتور جستجو را معرفی کرده، نتایج ارگانیک کلیک کمتری دریافت می‌کنند.

نتایج وب منحصر به فرد کمتر: برای تعدادی از جستجو ها پیدا کردن نتایج ارگانیک بسیار سخت است.  دیدن یک صفحه نتایج موتور جستجو با دو تبلیغ، یک پنل دانش، جستجوهای مرتبط و تنها شش سایت معمول نیست. 10 لینک آبی معمول دیگر وجود ندارند.

انفجار پاسخ‌های ویژه: بر اساس داده های Ahrefs، 12.29 درصد از موارد جستجو شده در صفحه نتایج موتور جستجوی خود پاسخ ویژه داشته اند. و به این دلیل که گوگل اعلام کرده پاسخ‌های ویژه را بهینه‌سازی می‌کند این درصد به احتمال زیاد افزایش پیدا کرده و انواع جدیدی ایجاد می‌شود.

توضیحات متای طولانی تر: گوگل به تازگی طول توضیحات متا را از 150 به 300 کاراکتر افزایش داده است. این می تواند تهدید دیگری در صفحه نتایج موتور جستجو باشد چون توضیحات متا ممکن است دارای جواب به سوال جستجو شده بوده و بر روی آمار بازدید تاثیر منفی بگذارد.

تبلیغات و دیگر ویژگی‌های گوگل: در برخی زمینه‌ها مانند سفر، خرید و ویدئوها، ویژگی‌های گوگل حجم زیادی از صفحه نتایج موتور جستجو را اشغال می کند.

جستجو های بدون کلیک: حجم جستجوی صوتی در حال افزایش است و تخمین زده شده که نصف جستجوها را تا سال 2020 در بر بگیرد که همه آنها بدون کلیک خواهند بود.

 

فرصت های سئوی جدید پیش رو

با این حال، با وجود همه تهدید هایی که افراد حرفه ای در زمینه سئو با آن مواجه هستند، خبر خوب این است که "سئو هنوز بهترین سرمایه گذاری برای شما است." حجم جستجو در حال افزایش بوده و حتی با این که مردم روی درصد کمتری از جستجوها کلیک می‌کنند، جستجو های بیشتری انجام می دهند.

گوگل هنوز منبع اصلی ترافیک وب است. همچنین فرصت‌های مختلفی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

پاسخ‌های ویژه: این بلاک نتایج جستجوی ویژه  ممکن است نرخ کلیک ارگانیک را پایین آورده باشد، اما اگر موقعیت صفر را برنده شوید، یک فرصت فوق العاده برای گرفتن ترافیک بیشتر به دست می‌آورید. همچنین با این کار خود را برای فرصت‌های جستجوی صوتی انبوه آماده می کنید.

بهینه سازی "مردم این سوالات را هم پرسیده اند" : بهینه سازی سوال ها نیز بسیار مهم بوده چون نتایج " People Also Ask " گوگل (سوالات مرتبط) در حال گسترش است.

به کار گیری AMP استفاده از AMP می تواند ترافیک وب سایت‌های خبری و غیر خبری را افزایش دهد.

نتیجه گیری

بیشتر مبانی سئو غیر از رضایت از جستجو همانگونه مانده است. این حوزه به تکامل ادامه می دهد و گوگل با استفاده از یادگیری ماشینی متوجه می شود که کدام صفحه جواب یک سوال را دارد.

در جایی از سئو سرمایه گذاری کنید که بقیه در آن کمتر سرمایه گداری کرده اند (مثلا بهینه سازی "People Also Ask" و AMP ). تغییرات دائما در حال رخ دادن هستند اما کاراموزان سئو نیاز دارند خود را با آن وفق داده و بین چالش های رو به رو فرصت ها را بیابند. در زمان مناسب فرصت ها را تصاحب کنید تا نتیجه چند برابری آن را ببینید.