ASP بهتر است یا PHP ؟

برای طراحی سایت های داینامیک از زبان های برنامه نویسی PHP و ASP استفاده میشود این دو زبان میتوانند  صفحات وب سایت با کارایی و طرح قالب یکسان تولید کنند.

و اما ما میخواهیم بررسی کنیم که کدام یکی بهتر است و این مساله همواره یکی از بحث های مهم بین طراحان بوده است اما واقعیت امر این است که هر کدام از طراحان به یکی از این دو زبان تسلط دارند و در انتخاب اولیه خود یکی از زبان های  ASPیا  PHPرا انتخاب کرده و در آن خبره شده اند بنابراین به طبع زبانی که خود در آن خبره شده اند را با اعتماد 100 درصدی تایید میکنند ولی حقیقت چیز دیگری ایست.

مسائلی که ما در طراحی سایت معیار خود قرار میدهیم :

کارایی

اولین مساله بحث کارایی این دو زبان است باید این مساله را ذکر کنیم که این دو زبان از نظر کارایی یکسان هستند و هر سایتی را بخواهیم طراحی کنیم با هر امکاناتی این دو زبان برای ما کارایی دارد هم PHPوهم ASP
 

هزینه

در مورد بحث هزینه این را باید خاطر نشان کنم پشتیبانی زبان برنامه نویسی ASP توسط کمپانی ماکروسافت صورت میگیرد و برای اجرای این زبان در سیستم های مختلف نیاز به محصولات این کمپانی میباشد از جمله IISکه باید توجه داشته باشیم که آن هم در ویندوز قابلیت اجرا دارد.اما درمورد زبانPHP باید بگوییم که هم در  لینوکس قابلیت اجرا دارد و هم در ویندوز.بنابراین این مساله را باید در نظر بگیریم که سرورهای ویندوز هزینه برهستند و برای اجرای هاست ویندوز باید هزینه زیادی صرف کرد.

مساله دیگر اینکه بسیاری از ملزومات و اصطلاحا Addon ها برای زبان برنامه نویسی ASPوسرورویندوز هزینه در برخواهد داشت ولی درباره زبان PHP باید بگوییم که یک زبان لایه باز است و ماژول های آن نیاز به پرداخت هزینه ندارند. پس از نظر هزینه PHP برای طراحی سایت گزینه بهتری است.

عمومیت

در مورد بحث عمومیت باید اشاره کنیم که زبان برنامه نویسی PHP یک زبان لایه باز است و اسکریپت های  زیادی برای آن یافت میشود بنابراین عمومیت زیادی دارد و بحث های اینترنتی درباره این زبان بسیار داغتر است.این مساله حائز اهمیت است که در زبان برنامه نویسی PHP خیلی از چیزهایی که یک برنامه نویس و طراح سایت نیاز دارد به راحتی قابل دسترس است از انواع سیستم های CMS ها گرفته تا فریم ورک و این عمومیت به یک مزیت برای زبان PHP میباشد.و اما تقاضای بازار برای طراحی سایت با زبان PHP بیشتر است و اگر یه طراح  بخواهد بیشتر در این زمینه پیشرفت داشته باشد باید بر روی این زبان تمرکز بیشتری داشته باشد.

با توجه به مسائلی که دربالا به آنها اشاره کردیم زبان برنامه نویسی PHP از مطلوبیت بیشتری برخوردار است ولی هر دو زبان PHPوASP کارایی یکسانی دارند.

امنیت ( PHP ایمن تر است یا  ASP ؟ )

وقتی از لحاظ امنیتی دو سایت PHPوASPرو مورد مطالعه قرار میدهیم میبینیم که هیچ تفاوتی از این لحاظ ندارند هر دو میتوانند بسیار ایمن باشند و هر دو میتوانند حفره های امنیتی داشته باشند اما این مساله را باید در نظر بگیریم یکی از مزیت هایی که باعث شده  سایت های بزرگی چون گوگل و فیس بوک با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شود این ست که امکان ایمن سازی بیشتر در این زبان برنامه نویسی میباشد.

رتبه سایت در گوگل

اگر بخواهیم این دو زبان برنامه نویسی را از نظر سئو مورد مطالعه قرار دهیم این را باید خاطر نشان شویم که زبان PHPوASP هیچ تفاوتی بین این دو زبان برای گوگل یا موتورهای جستجو نیست. اما تعدادی از سئوکاران بر این عقیده اند که سایت هایی با پسوند PHP بهتر از زبان برنامه نویسی ASPدرسایت گوگل رتبه میگیرد اما گوگل هر گونه ارتباطی را رد کرده است.  

با توجه به بررسی های فوق از بین زبان PHP و ASP.NET ، زبان برنامه نویسی وب PHP ترجیح داده می شودو این مساله دال بر بد بودن زبان برنامه نویسی ASPنیست و فقط بحث درباره این است که کدامیک را بر دیگری ترجیح میدهیم.