سئوی فنی و بهینه سازی سایت برای موبایل

در جهان امروز، تنها داشتن یک وب سایت کافی نیست. از آنجا که هر روز افراد بیشتر و بیشتری صفحات وبسایت‌ها را روی تلفن همراه خود مرور می‌کنند بنابراین به یک تجربه کاربری ایده آل برای تلفن همراه نیاز دارید. هر دوی سئوی فنی و بهینه‌سازی وب سایت را باید به منظور بهبود تجربه کاربر انجام داد. یکی از عواملی که گوگل و دیگر موتورهای جستجو از آن برای تعیین رتبه بندی وب سایت استفاده می‌کنند تجربه کاربری است و در مورد ایجاد یک شاخص صرفا موبایلی صحبت‌هایی نیز شده است.

چگونه سئوی فنی و بهینه سازی وبسایت با یکدیگر ادغام می‌شوند

یکی از مهمترین عوامل سئوی وبسایت، به خصوص برای موبایل سئوی فنی است. سه حوزه تمرکز بهینه سازی وب سایت فنی عبارتند از سرعت وب سایت، معماری سایت و نشانه‌گذاری داده‌های ساختاریافته. بهبود سرعت سایت تلفن همراه به تجربه کاربری خوب  وبسایت کمک میکند.  چند راهی که برای بهبود سرعت صفحات سایت وجود دارد عبارتند از:

  • صفحات موبایلی پرشتاب  (AMP)
  • قالب‌های ساده
  • عدم تغییرمسیر یا عدم ریدایرکت
  • حافظه کش مرورگر

صفحات موبایلی پرشتاب، استفاده از کدهایی که حجم صفحات را افزایش می‌دهند محدود می‌کنند که باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحه می‌شود. علاوه بر AMP، یک قالب ساده به افزایش سرعت صفحه سایت کمک خواهد کرد. سرعت صفحه معمولی زیر سه ثانیه است و اضافه کردن عناصر غیر ضروری به صفحه به کندتر شدن بارگذاری صفحات منجر می‌شود. تصاویر هم می‌توانند سرعت را پایین آورند بنابراین، تصاویر هم باید به منظور کاهش زمان بارگذاری فشرده شوند. اگر می‌خواهید تعداد دفعات بارگذاری را افزایش دهید زنجیره‌های تغییر مسیر نباید در وب سایت شما قرار گیرد. اگر خطاهای 404 وجود دارد، این مشکل را با استفاده از ریدایرکت‌های 301 حل کنید.

برای اینکه سرعت بارگذاری را افزایش دهید اضافه کردن حافظه کش مرورگر به وب سایت شما در هدر HTTP ساده و راحت است. بدون اضافه کردن حافظه کش مرورگر به وب‌سایت شما، حافظه کش مرورگر شروع به جمع آوری منابع وب سایت شما خواهد کرد و سرعت سایت کند خواهد شد.

بخش دوم سئوی فنی موبایلی شما، ساختار سایت است. شما می‌خواهید که کاربران بتوانند به راحتی به صفحات سایت شما هدایت شوند و تمام صفحات باید به هم مرتبط باشند. برای انجام این کار، یک ایده خوب این است که  محتوای مناسبی تولید کنید که کمک کند نه تنها محتوای شما توسط موتورهای جستجو بلکه توسط کاربر نیز راحت تر شناسایی شود.

 در تولید محتوای مناسب و غنی، می‌توانید از  واژگان و کلیدواژه های مناسب استفاده کنید.  استفاده از بردکرامپ یا نشانگر صفحات کمک می‌کند که وبسایت شما سلسله مراتب مشخصی داشته باشد و به وسیله آن مشخص می‌کنید که میخواهید کاربر به کدام بخش سایت برود تا تعداد کلیک‌های آن‌ها کاهش یابد. بردکرامب را باید به عنوان یک ناوبری دوم برای سایت‌های بزرگ و یا سایت‌های تجارت الکترونیک که در آن بسیاری از صفحات و ناوبری گیج کننده است استفاده کرد.

نشانه‌گذاری داده‌های ساختار یافته به گوگل کمک می‌کند بهینه سازی صفحه داخلی و محتوای شما را  تفسیر کند. انواع مختلفی از نشانه‌گذاری‌های داده‌های ساختار یافته وجود دارد که می‌توان بسته به نیازهای سایت مانند امتیازدهی ستاره‌ای و تعداد بازدیدها مورد استفاده قرار داد. گوگل داری منابعی برای نشانه گذاری داده های ساختار یافته است تا  این بخش‌ها را در یک وب سایت داشته باشد. 

جستجوی صوتی و محتوای موبایل پسند

 داشتن محتوای موبایل‌پسند بخش مهمی از سئوی فنی و بهینه سازی وب سایت است. علاوه بر بهینه سازی محتوای خود برای موبایل، شما ممکن است به طور همزمان به جستجوی صوتی نیز فکر کنید. برای بهینه سازی جستجوی صوتی، شما به محتوایی در وب سایت خود نیاز دارید که به سوالات رایج هنگام جستجو پاسخ دهد. یک راه آسان برای انجام این کار شروع با  5Wها (5 سوال کی، کجا، چه چیزی، چه کسی و چرا) است. هنگام پیدا کردن عبارات جستجو برای ایجاد محتوای خود، ماهیت محاوره ای جستجوهای صوتی را به خاطر بسپارید. به صفحاتی که عملکرد بالایی در گوگل آنالیتیکس دارند نگاهی بیندازید و ابتدا روی بهینه‌سازی آن صفحات تمرکز کنید. صفحات دیگری که برای محتوای موبایل پسند مناسب هستند پرسش و پاسخهای متداول، پست‌های وبلاگ و صفحات سوال دیگر هستند.

عنوان خبرها برای تولید محتوای موبایل‌پسند مهم هستند. برای سهولت و خواندن راحت مقالات و خبرها عناوین باید کوتاه  باشند صفحه نمایش تلفن همراه بسیار کوچکتر است. علاوه بر این، عناوین باید به محتوا ربط داشته باشند و یک کاربر باید به وضوح از عنوان محتوا بفهمد که این مقاله درباره چه چیزی است. علاوه بر عنوان کوتاه، محتوا نیز باید کوتاه‌تر باشد چون خواندن آن  روی یک دستگاه تلفن همراه راحت‌تر است. گاهی اوقات، نقطه اصلی خبر و مقاله را می‌توان به منظور پاسخ به سوال کاربر بدون نیاز به مرور  استفاده کرد.

 

 انواع سایتهای موبایل پسند

گوگل می‌داند که انواع مختلفی از تنظیمات موبایلی، طراحی وب واکنشگرا، خدمات پویا و آدرس‌های جداگانه وجود دارد در حالی که هر کدام از اینها مزایا و معایب خود را دارند بهتر است از طراحی وبسایت واکنشگرا استفاده کنید. طراحی وب واکنشگرا این امکان را فراهم می‌کند که صفحات دسکتاپ متناسب با اندازه صفحه نمایش دیده شوند. این مسئله به این معنا است که شما فقط یک وب سایت و گوگل را دارید و خزنده‌های دیگر فقط باید یک بار بخزند تا اطمینان حاصل شود که صفحات شما  به درستی ایندکس خواهد شد.

اگرچه موبایل مهم است و شما باید مطمئن شوید که وب سایت خود را برای موبایل بهینه سازی کرده اید اما باید بهینه‌سازی سایت روی کامپیوتر را نیز به خاطر بسپارید  و به کار روی استراتژی SEO که به استراتژی کلی شما سود می‌رساند ادامه دهید.