طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟ (توضیحات + مثال ها)

طراحی سایت ریسپانسیو برای مدت ها ترند بود. حتی قبل آن که Mashable سال 2013 را سال طراحی وب سایت های ریسپانسیو نامیده باشد.

همراه با افزایش میزان استفاده مردم از تلفن همراه های هوشمند با صفحه نمایش های متفاوت استفاده از این نوع طراحی رونق گرفت. از این رو می توان فهمید که چرا در اینترنت صحبت طراحی سایت ریسپانسیو متوقف نمی شود.

اما سایت های ریسپانسیو برای صاحبان کسب و کارهای کوچک چه معنی می دهد؟ مهم تر از همه؛ چرا باید طراحی سایت های ریسپانسیو را مد نظر داشته باشید؟

وقتی که صحبت از بازاریابی و تجارت می شود، داشتن یک سایت با طراحی خوب می تواند باارزش ترین دارایی شما باشد. اگر واقعا می خواهید سایت شما موثر باشد، یک سایت جذاب به تنهایی کفایت نمی کند، بلکه باید ریسپانسیو هم باشد.

مهم ترین  دلیلی که نشان می دهد استفاده از سایت های ریسپانسیو اهمیت پیدا کرده است. میزان رو به رشد استفاده از تلفن های هوشمند است. مردم برای جستجو از موبایل استفاده می کنند و این فعالیت در حال رشد و افزایش است. حتی در ایران مردم بیشتری تلفن های هوشمند خریداری می کنند و این جریان نشانه های توقف ندارد.

از منظر یک کسب و کار اگر بنگریم، وقتی که سایت شما توانایی نمایش در موبایل ها و صفحه نمایش های کوچکتر را نداشته باشد، بازدیدکننده ها و مخاطب های کسب و کار شما به مرور به وب سایت رقیب شما می روند.

اگر ساده تر بگیم، یک  وب سایت باکلاس داشتن ضروری نیست، بلکه ریسپانسیو کردن سایت تان ضروری ترین کاری است که می توانید انجام دهید.

اگر در تعجب هستید که یک وب سایت ریسپانسیو چیست و چرا اهمیت دارد به جای درستی آمده اید. ما در این مقاله توضیح می دهیم که این نوع سایت چگونه کار می کند و چرا شما باید از این نوع سایت داشته باشید. حتی برای شما مثال های واقعی از سایت های رسپانسیو را می آوریم.

طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

عبارت طراحی سایت ریسپانسیو در سال 2010 توسط  Ethan Marcotte وضع شده است. این عبارت به حالتی بر می گردد که در طراحی سایت کاربر بتواند در هر دستگاهی از سایت استفاده کند و محیط و کارایی بهینه هم داشته باشد.

یک سایت ریسپانسیو 3 اصل را باید داشته باشد:

  • فلوئید گرید (fluid grids)
  • ریسپانسیو مدیا (responsive media)
  • مدیا کوئری (media queries)

در برخی موارد وب سایت ریسپانسیو از متا تک «viewport» استفاده می کند، زمانی که وسیله نمی تواند اندازه و ارتفاع دقیق را بشناسد. در زیر اصول اصلی طراحی وب سایت ریسپانسیو توضیح داده شده است.

فلوئید گرید (fluid grids)

فلوئید گرید ها مثل سایر گرید ها باعث می شوند عناصر به شیوه ی جذابی در صفحه سایت به نمایش گذاشته شوند. با این حال برخلاف گرید های سنتی، فلوئید گریدها با توجه به سایز صفحه نمایش تغییر سایز می دهند. زیرا آن ها از واحدهای نسبی مثل درصد یا em استفاده می کنند در حالی که گرید های سنتی از واحد های مطلق مثل پیکسل (pixels) استفاده می کنند.

مدیا کوئری (media queries)

مدیا کوئری امکان طراحی منحصربه فرد ریسپانسیو را می دهد و شما می توانید با توجه به سایز و  صفحه نمایش  مخصوص، طراحی را انجام دهید. با توجه به گفته layman از مدیا کوئری ها برای جمع آوری داده ها استفاده می کنند. این داده ها صفحه نمایش وسیله را مشخص می کنند و استایل های مناسب css بارگزاری می شود.

ریسپانسیو مدیا (responsive media)

سومین ویژگی اصلی سایت های ریسپانسیو flexible media یا responsive media است. وب سایت های مدرن از فایل هایی مثل عکس، ویدیو و … زیاد استفاده می کنند. این نوع محتوا ها ناگزیرند که برای سایز های مختلف صفحه نمایش هماهنگ شوند.

عموما طراحان سایت ابعاد عکس ها را در فایل css مشخص می کنند. متاسفانه برای سایز های مختلف صفحه نمایش به درستی نشان داده نمی شوند، چرا که سایز های آن ها را با اندازه های مطلقی مشخص می کنند. در حالی که در این تکنولوژی سایز فایل های مثل ویدیو و عکس حداکثر انتخاب می شود. از این رو برای این که فرمت های گفته شده در صفحه نمایش های مختلف استاندارد نشان داده شوند، باید معیار «max-widt» روی 100 درصد قرار بگیرد.

متاتگ ویوپورت (Viewport Meta Tag)

همانطوری که قبلا هم گفتیم وقتی دستگاه سایز اصلی وب سایت را معلوم نمی کند متاتگ ویوپورت کار می کند گفتنی است وقتی مدیا کوئری عمل نکند متاتگ ویوپورت نقش خود را بازی می کند. برای حل این مشکل اَپِل متاتگ ویوپورت را پدید آورد.

متاتگ ویوپورت معمولا برای مقیاس اصلی ارتفاع و عرض  نسبت 1 را تنظیم می کند که مشکل نشناختن سایز وب سایت حل می کند. این کار را با نسبت بین عرض و ارتفاع دستگاه و ویوپورت برطرف می کند.

وب سایت های ریسپانسیو در دنیای واقعی چگونه عمل می کنند

تا اینجای کار ، ما  اصل های طراحی سایت ریسپانسیو را بررسی کردیم. حالا بیایید عملکرد وب سایت های ریسپانسیو را در دنیای واقعی بررسی کنیم.

وب سایت  www.idealwebsaz.com

شما اگر وب سایت ما را در اسکرین های مختلف مشاهده کنید به صورت کاملا عینی و ملموس با واژه ریسپانسیو و یا واکنشگرا  آشنا خواهید شد و خواهید دید که چگونه یک وبسایت خود را با دستگاه های مختلفی که احتمالا بازدید کننده از آنها استفاده خواهد کرد سازگار می کند