عوامل کلیدی در طراحی وب سایت

آیا وبسایت شما عملکرد مناسبی دارد؟

اگر شما صاحب یک وب سایت هستید یا قصد دارید در آینده ای نزدیک یکی داشته باشید، باید عواملی که می تواند در سرمایه گذاری آنلاین شما تاثیر مثبت و یا منفی داشته باشد را بشناسید. وب سایتی که جذاب نباشد و یا به طرز مناسبی طراحی نشده باشد، بیشتر به کسب و کار شما صدمه می زند تا اینکه به آن کمک کند. در این مقاله، پنج عامل مؤثر در ایجاد یک وبسایت موفق را بررسی می کنیم.

عناصر کلیدی در طراحی وب سایت :
1.
ظاهر
2. محتوا
3. عملکرد
4. قابلیت استفاده از وبسایت
5. بهینه سازی موتور جستجو

یک وبسایت بهینه، بازتابی از کاربرد صحیح همه ی این عناصر را نشان خواهد داد.


ظاهر

سایت باید از لحاظ ظاهری جذاب، خیره کننده و حرفه ای باشد. به یاد داشته باشید، این وبسایت نماینده و معرف شرکت، محصولات و خدمات شماست. وب سایت شما ممکن است اولین و تنها تصور یک مشتری بالقوه از شرکت شما باشد.

یک سایت جذاب، به مراتب حس بهتری به بازدید کنندگانی که به سایت شما وارد می شوند می دهد و آنها را در سایت نگه می دارد. همانطور که کسب و کارهای بزرگ و کوچک همچنان وارد عرصه ی اینترنت می شوند، چالش شما این است که توجه کاربران را جلب کنید و آنها را حفظ کنید. در زمینه مدیریت وبسایت هم برای حفظ بازدید کنندگان نیاز به ایده هایی است که مسئولین روابط عمومی حرفه ای، از آنها برای جذب مشتری استفاده می کنند


 

دستورالعمل

استفاده مناسب از رنگ : انتخاب یک ترکیب رنگ مناسب در طراحی وب سایت، شامل 2 یا 3 رنگ اولیه است که به خوبی ترکیب شده و ظاهری مناسب برای حرفه ی شما ایجاد کند. در استفاده از رنگ زیاده روی نکنید زیرا ممکن است بیننده از محتوا منحرف شود.

متن خوانا : راحت ترین متن برای خواندن، ترکیب سیاه در پس زمینه سفید است، اما بسیاری دیگر از ترکیب ها در صورتی که کنتراست آنها در محدوده مناسب باشد، قابل قبول است. باید از فونت هایی که به راحتی قابل خواندن هستند و در اکثر سیستم های کامپیوتری امروز یافت می شوند استفاده کرد. بسته به مخاطبین شما، اندازه فونت را برای متن پاراگراف بین 10 تا 12  انتخاب کنید.

گرافیک معنی دار: گرافیک در طراحی وب سایت بسیار مهم است؛ زیرا با استفاده از طرح های گرافیکی و تصاویر با کیفیت،  صفحه از حالت متداول خسته کننده متنی خارج می شود. با این حال، بیش از حد از آنها استفاده نکنید و اطمینان حاصل کنید که تصاویر مرتبط با مفهوم متن، به محتوای خود اضافه می کنید. این استاندارد را در نظر داشته باشید که در صفحه بیش از 3 یا 4 تصویر استفاده نکنید.

عکس های با کیفیت : یک روش ساده برای افزایش تجسم بصری استفاده از عکس هایی با کیفیت بالاست. تصاویر با کیفیت بالا برای فروشندگان آنلاین بسیار مهم هستند.

سادگی: سایت خود را ساده نگهدارید و اجازه بدهید به اندازه کافی فضای خالی داشته باشد. طرح های‌ ساده اجازه می دهند بینندگان روی پیام شما تمرکز کنند. سایت خود را برای تاثیر گذاری بیشتر روی بیننده، با طراحی های بسیار پیچیده، انیمیشن، و یا افکت های دیگر، شلوغ نکنید.

 

محتوا

همراه با سبک، سایت شما باید دارای  محتوا باشد. به خاطر داشته باشید که مخاطبان شما به دنبال اطلاعاتی هستند که به آنها کمک می کند تا بتوانند تصمیم گیری کنند. بنابراین اطلاعات شما باید مرتبط و مفید باشند. از این فرصت برای افزایش اعتماد بازدید کنندگان به دانش و مهارت شرکت خود استفاده کنید.


دستورالعمل

متن کوتاه و سازماندهی شده : مضامین و متن خود را به طور واضح برچسب بزنید و به پاراگراف های کوتاه تقسیم کنید. بازدید کنندگان خود را با متنی که به نظر طولانی می رسد، خسته نکنید. شما کمتر از 10 ثانیه برای جذب بازدید کنندگان خود وقت دارید، بنابراین توجه آنها را با متنی شفاف، مختصر و قانع کننده جلب کنید.
به طور مرتب محتوای خود را به روزرسانی کنید : هیچ کس دوست ندارد که یک مطلب مشابه را چند بار بخواند. محتوای مرده یا به روز رسانی نشده بازدید کنندگان را به سایت شما جذب نخواهد کرد!
با بازدید کنندگان خود صحبت کنید : تا آنجا که ممکن است از کلمه شمااستفاده کنید. استفاده از کلمات منو مارا کم کنید.
از یک شخص حرفه ای کمک بگیرید : حتی اگر شما یک نویسنده بسیار خوب هستید، از یک فرد متخصص برای نوشتن یا ویرایش محتوای متن خود بهره بگیرید. یک منبع خوب برای متن ها، پاسخ سوال چگونه برای وبسایت بنویسیم؟ است.
محتوای خود را "قابل دریافت" تنظیم کنید : پادکست ها، برنامه ها و نمونه های قابل دانلود را برای کاربران فراهم کنید تا اگر نمی توانند در سایت بمانند، قادر باشند از اطلاعاتی که میخواهند استفاده کنند.
 

عملکرد

هر جزء از سایت شما باید به سرعت و به درستی کار کند. اجزائی که ناقص هستند و یا به درستی ساخته نشده اند، بازدید کنندگان را از شرکت شما نامید می کنند. در همه ی بخش ها، همه چیز باید همانطور که انتظار می رود کار کند، از جمله لینک، فرم تماس، جستجو در سایت، ثبت نام رویدادها و غیره.
متن بدون خطا : به یاد داشته باشید که وبسایت شما در معرض نمایش قرار خواهد گرفت. مطالب و ارقام خود را دوبار بررسی کنید، زیرا نمی دانید فردا چه کسی می خواهد آنها را در جایی نقل کند. مطمئنا نمی خواهید شما را با تایپ غلط، دستور زبان نادرست و نشانه گذاری اشتباه بشناسند یا به یاد آورند. اشتباهات املایی و دستوری در مطالب وبسایت، غیر قابل بخشش است، همانطور که در سایر قسمت های شرکت ها نیز همینطور است.

 

قابلیت استفاده

یک جزء مهم، اما اغلب نادیده گرفته شده در طراحی وب سایت موفق، میزان استفاده از آن است. سایت شما باید برای خواندن، راهنمایی کردن و فهمیدن، آسان باشد. برخی از عناصر کلیدی تاثیر گذار بر قابلیت استفاده عبارتند از:

سادگی : بهترین راه برای نگه داشتن بازدید کنندگان در سایت شما، محتوای با ارزش، سازماندهی خوب و طراحی جذاب است. سایت خود را ساده و منظم نگه دارید.

بارگیری سریع صفحات : یک صفحه باید در 20 ثانیه یا کمتر بارگیری شود؛ اگر بیشتر باشد، شما بیش از نیمی از بازدید کنندگان بالقوه خود را از دست خواهید داد.

پیمایش حداقل : این موضوع در صفحه اول مهم تر است. برای مطالعه بیشتر درباره یک موضوع خاص، از صفحه اصلی لینک ایجاد کنید. حتی موتورهای جستجو هم برای این کار به شما پاداش می دهند.

طرح پایدار : طرح بندی سایت از لحاظ کاربردی بسیار مهم است. در طراحی وب سایت، از یک طرح سازگار استفاده کنید و عناصر خاصی را در سراسر سایت تکرار کنید.

راهنمای برجسته و منطقی : آیتم های منو را در بالای سایت و یا در هر دو طرف همچنین در بالای صفحات قرار دهید. موارد موجود در منو را به 10 یا کمتر محدود کنید. به یاد داشته باشید، بازدید کنندگان شما عجله دارند؛ آنها را برای دستیابی به اطلاعات معطل نکنید.

سازگاری متقابل با پلتفرم و مرورگر: مرورگرهای مختلف اغلب قوانین مختلفی برای نمایش محتوا دارند. حداقل باید سایت خود را در آخرین نسخه های اینترنت اکسپلورر (در حال حاضر، نسخه های 8 و 9)، و همچنین فایرفاکس و سافاری، تست کنید.

رزولوشن صفحه : رزولوشن صفحه نمایش برای مانیتور معمولی کامپیوترها، همچنان رو به افزایش است. امروزه کاربران وب به طور متوسط ​​از وضوح 1024 در768 پیکسل استفاده می کند. با این حال، شما باید مطمئن شوید که سایت شما برای سایر رزولوشن ها نیز مناسب خواهد بود.


بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)

صدها قانون و دستورالعمل برای بهینه سازی مؤثر وبسایت برای موتور های جستجو وجود دارد که شما می توانید در طراحی وب سایت خود از آنها بهره بگیرید.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سئو میتوانید به وبلاگ ایده آل مراجعه کنید