موتور جستجو چیست و انواع موتورهای جستجو

موتور جستجو به برنامه ای گفته میشود که به دنبال کلمات کلیدی در یک سند و یا یک بانک اطلاعاتی است.و اما موتور جستجوگر در اینترنت ،برنامه ای است که به دنبال کلمات کلیدی در فایل ها و سندهای وب جهانی ، گروه های خبری و آرشیوهای FTP میباشد و به کاربرانی که به دنبال برنامه و مطلب خاصی هستند کمک شایانی میکند.جستجوگر های زیادی امروزه در دنیای اینترنت وجود دارد که از معروف ترین این مرورگر ها میتوان به Google اشاره کرد. شما برای اینکه بتوانید مطلبی را در رابطه با موضوعی خاص پیدا کنید کلمه یا جمله ای را در جستجوگر وارد میکنید و جستجوگر یا موتور جستجو به دنبال مطلب یا مطالبی در رابطه با موضوع مورد نظر شما در بانک اطلاعاتی خود میگردد و وب سایت های مربوطه را برای شما به نمایش میگذارد. البته امروزه بیشتر موتورهای جستجو دارای اطلاعات طبقه بندی شده مانند دایرکتوری ها می باشند و همچنین اکثر دایرکتوری ها قابلیت جستجو مانند موتورهای جستجو را دارند.

انواع موتورهای جستجو :

طبقه بندی موتور های جستجو به دو دسته است که یکی از آنها موتورهای جستجوی پیمایشی است و دومین موتور جستجو فهرست‌های تکمیل‌دستی.مورد سومی نیز از نسل جید موتور های جستجو با عنوان ابر جستجوگر (Meta Search Engines) نیز وجود دارد که هر کدام از این جستجوگر ها به روش های خاص خود فهرست های خود را تکمیل میکنند.

 موتورهای جستجوی پیمایشی:

در توضیح موتور های جستجو پیمایشی (Crawler-Based Search Engines)  این مساله اهمیت دارد که این موتورها فهرست مطالب و وب سایت های خود را بصورت خودکار تشکیل میدهند مانند گوگل . روش کار به این صورت است که وب را پیمایش میکنند و اطلاعات موجود را ذخیره میکنند تا زمانی که کاربر به دنبال موضوعی خاص است ازمیان اطلاعات ذخیره شده موضوع مورد نیاز خود را به راحتی بیابد و اما زمانی که در صفحات ذخیره شده در وب ها تغیراتی توسط افراد ایجاد میشود موتور جستجو با سرعت این تغییرات را فوری پیمایش کرده و آنها را به طور خودکار مییابد و در فهرست ها و مطالب موجود اعمال میکند . عنوان، متن و دیگر عناصر صفحه، همگی در این فهرست قرار خواهند گرفت.

فهرست تکمیل دستی:

و اما در توضیح دومین موتور جستجو- فهرست‌های تکمیل‌دستی یا (Human-Powered Directories)- این نکته را باید یاد آور شوم که این موتور ها توسط کاربرانی که از آنها استفاده میکنند تکمیل میشود مانند فهرست های بازی .شیوه انجام کار چنین است که صفحه مورد نظر خودتان را همراه با توضیحی کوتاه در فهرست ثبت میکنید سپس جستجو آغاز میشود در این نوع جستجو فقط بر روی توضیحی که شما ثبت کرده اید و یا توسط ویراستارهایی که برای آن فهرست در نظر گرفته شده اند، ثبت شده انجام میگیرد و اگر چنان چه تغییری بر روی وب ایجاد کنید تغییری در جستجو پیش نخواهد آمد.اما مسائلی که برای بهبود یک فهرست بندی میتوانند مفید باشند به هبچ وجه نمیتوانند تاثیری بر روی بهبود  فهرست بندی دایرکتورها داشته باشند.فقط تنها استثنایی که وجود دارد مربوط به پایگاه داده های وب سایت ها میباشد که هر چه پایگاه داده ای با محتوای قوی باشد شانس بیشتری نسبت به یک وب سایت ضعیف تر دارد .البته یک  مساله در موتور های جستجوی مشهوری  چون گوگل و یاهو وجود دارد که این موتورهای جستجو از منبع مالی نیز برای بهبود فهرست بندی های خود بهره میگیرند به این صورت ، وب گاه هایی که مایل  هستند تا جایگاهشان در فهرست بندی بهبود بیشتری داشته باشد ومیتوانند با پرداخت هزینه ای به این خواسته خود دست پیدا کنند.

موتورهای جستجوی ترکیبی با نتایج مختلط

موتور های جستجو ترکیبی به موتور هایی گفته میشود که هر دو جستجو و حالت را باهم به نمایش میگذارند.معمولا این موتور های جستجو زمانی که یک نتیجه را در یک نوع به نمایش میگذارند معمولا نتیجه حاصل از جستوی دیگر را نیز مد نظر قرار میدهند. برای نمونه موتور جستجو ام.اس.ان  (MSN)،این موتور جستجو بیشترین نتیجه را در نتیجه جستجو با فهرستهای تکمیل دستی به نمایش میگذارد ولی در کنارارائه این نتایج نیم نگاهی نیز به نتایج جستجو پیمایشی نیز میکند.

ابر جستجوگرها:

روش کار موتورهای نسل جدید که قدمت زیادی نیز ندارد به این صورت است که زمانی که شما مطلبی را جستجو میکنید برای ارائه نتیجه به شما از چندین موتور جستجو استفاده میکند و نتیجه حاصل از این موتور های جستجو را به صورت یک نتیجه کلی به شما ارائه میدهد . به‌عنوان مثال موتورجستجوگر داگ پایل (dogpile)  از نتایج حاصل از موتورهای Google - Yahoo - MSN و ASK و سایر موتورهای جستجوی قوی جهان استفاده کرده و نتیجه حاصل را به شما می‌دهد.