مولفه های طراحی وب سایت

طراحى، فرايند جمع آورى ايده ها، شناختن زیبایی های موجود ، اجراى آنها و هدايت اصول خاص براى يك هدف خاص است. طراحى وب روندی مشابه ایجاد وبسایت دارد، که هدف آن ارائه محتواى الكترونيكى درصفحات وب میباشد. كاربران وب سایت ها ميتوانند از طريق اينترنت با كمك يك مرورگر وب به صفحات طراحی شده دسترسى داشته باشند.

عناوين عناصركليدى طراحى وب موارد زير ميباشد:

طرح کلی (layout) :
طرح کلی یعنی نوشتن متن در جاهای مورد نیاز و منظم كردن کلی طرح مورد نیاز، در دنياى وب هدف كليدى كه داريم براى كمك به جستجو و مشاهده ى صحيح اطلاعات است كه شامل حفظ تعادل،ثبات و يكپارچگى طراحى ميشود.

 

رنگ :
انتخاب رنگ بندی یک وب سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

رنگ سازمانی برند مورد نظر

روانشناسی رنگ

طیف افراد ی که با این وبسایت ارتباط خواهند داشت

سلیقه شخصی طراح وب سایت و یا مالک وب سایت

و...

 

گرافيك :
شامل آرم ها، عكس ها، كليپ هاى تصويرى و يا آيكون ها می باشد كه تمامى اينها حجم طراحى وب را افزايش مي دهند. برای کاربر پسند (user friendly) بودن سایت نبايد حجم سایت بيش از حد باشد بايد از رنگها استفاده شده و روى محتواى صفحه وب كار شود.

 

فونت:
استفاده ازفونت هاى مختلف ميتواند زیبایی طراحى وب سايت را افزايش دهد. اكثر مرورگرها فقط ميتوانند تعداد مشخصى از فونت ها راكه فونت صحيح وب شناخته ميشوندرابخوانند.

بنابراين طراح شما بایستی این مورد را در نظر گرفته و برای جلوگیری از درهم ریختگی متون و مطالب در انواع مرورگرها از فونتهای استاندارد استفاده نماید.

 

محتوا:
محتوا و طراحى ميتوانند بايكديگرتركيب شوند تا پيام سايت را از طريق تصاوير و متن قابل فهم تر كنند. متن نوشته شده هميشه بايد مرتبط و مفيد باشد و از كلمات كليدى مرتبط استفاده شده باشد تا كاربران هرچه را كه در جستجوى آن هستند بيابند ودر سايت اوقات بيشترى رابگذرانند.

 

ايجاد طراحى كاربر پسند: دركنار المان هاى اساسى براى طراحى وب سايت كه باعث زيبايي و جلب توجه ويژه ى آن ميشود، يك وب سايت بايد هميشه كاربر نهايى اش را نيز درنظر داشته باشد و سلیقه کاربر را در طراحی خود در نظر گرفته و بتواند مراجعه دوباره او را تضمین نماید.

 

فاکتور های طراحی وبسایت کاربر پسند (user friendly) :

سیستم هدایت وبسایت (navigation)  : طراحى سايت از جمله منو و ساير ابزارهاى هدايتى در طراحى وب بايد باتوجه به نحوه ى مرور و جستجوى كاربران ايجاد شود، هدف اصلى كمك به كاربر است تا در محیط سايت به راحتى حركت كرده و اطلاعات لازم را پيداكند.

 

چندرسانه اى (multimedia) : 
محرك هاى صوتى و تصويرى مرتبط در طراحى ميتواند به كاربر در درك صحيح و آسان اطلاعات كمك كند،اين امر ميتواند به بازديدكنندگان كمك كند كه اوقات بيشترى را در صفحه وب سپرى كنند.

 

سازگارى :
طراحى سايت بايد به گونه اى باشد كه در بين سيستم عامل ها و مرورگرهاى مختلف ، انواع دستگاهها مانند موبایل ، تبلت ، سایزهای مختلف نمایشگر به خوبى عمل كند تا باعث افزايش بازديد كننده شود.

 

تكنولوژى :
پيشرفت هاى تكنولوژى به طراحان اجازه ميدهد كه حركت و نوآورى را اضافه كنند و اجازه ميدهد طراحى وب هميشه تازه و ديناميك و حرفه اى باشد.

 

محیط تعاملى (interactive) :
افزايش مشاركت فعال كاربران با اضافه كردن جعبه نظرات و نظرسنجى ها در طراحى ،  بازديدكنندگان را به وسيله ى فرم هاى ثبت نام و ايميل به كاربران دائم تبديل می کند.

 

متخصصان طراح وب در شرکت ایده آل وبساز (ایده آل وب ساز)  براى ايجاد يك تجربه ى رضايت بخش در وبسایت شما يك محیط کاربری اختصاصی ساخته اند، تیم ایده آل وب ساز از گزارشات و آنالیز انتقادات و پیشنهادات دریافت شده براى طراحى و برنامه نویسی وبسایت های حرفه ای استفاده ميكنند و به مشخصات فردى مشتریان توجه ویژه ای دارد  و پروسه هاى پيچيده و درهم را به يك نمونه ى زيبا و ساده تبديل ميكنند.