یازده قانون طلایی برای تولید محتوا

اینترنت فضای بسیار شلوغی است که تعداد زیادی وب سایت در آن وجود دارد، درست مانند ستاره های آسمان و یا ذرات شنی که در صحرا وجود دارد. میلیارد ها سرچ بصورت روزانه در گوگل انجام می شود و میلیون ها وب سایت وجود دارند که در حال ارائه خدمات یا اطلاعات هستند.

جلب توجه خوانندگان در فضای وب کار بسیار سختی است. بیشتر افرادی که وب سایتی را باز می کنند زمان کمی (درحد 15 ثانیه) را در وب سایت می مانند و اگر محتوای وب سایت توجه آن ها را جلب نکرد آن را ترک می کنند. در تولید محتوا برای وب سایت ها باید به این آمار توجه داشت و مدام مطالبی نوشت که هم برای خواننده ها جذاب باشد و هم برای موتور های جستجو، یعنی همان تولید محتوای حرفه ای به همراه سئو و بهینه سازی خوب.

در این مطلب قوانین تولید محتوای حرفه ای برای وب سایت را معرفی کرده ایم که می توانید با رعایت آن ها محتوایی مناسب برای وب سایت خود داشته باشید.

 

مخاطب خود را بشناسید

این قانون بسیار ساده به نظر می رسد ولی بسیاری از کپی رایتر ها که کار تولید محتوا برای وب سایت را به عهده دارند بدون اینکه به این قانون توجه کنند دست به قلم می شوند. قبل از اینکه شروع به نوشتن مطلب کنید این سوالات را از خود بپرسید:

  • مخاطب اصلی من چه کسی است؟
  • مخاطب درجه دومی که ممکن است مخاطب اصلی من را تحت تاثیر قرار بدهد و یا درباره ی وب سایت و مطلب به او اطلاع دهد چه کسی است؟

برای مثال تصور کنید که شما در حال طراحی وب سایت و نوشتن مطلب برای یک دفتر حقوقی هستید. مخاطبان اصلی شما ممکن است مشتری هایی باشند که در حال حاضر وجود دارند. مخاطبان درجه دوم شما دامنه ی بزرگتری مانند وکلای دیگر، خبرنگاران و یا هرکسی که ممکن است به خدمات شما نیاز داشته باشد را شامل می شود. باید مطمئن شوید که محتوای شما برای همه ی افرادی که مخاطبان شما هستند قابل دسترسی و همچنین جالب باشد. این مخاطبان چه سوالاتی را ممکن است بپرسند؟ به چه موضوعاتی علاقه ی بیشتری دارند؟ به چه اطلاعاتی نیاز دارند که ممکن است در گوگل جستجو کنند؟

از مدل هرم وارونه پیروی کنید

کسانی که در وب سایت ها به دنبال اطلاعات می گردند زمان بسیار کمی را صرف بررسی مطلب می کنند و در ثانیه تصمیم می گیرند که محتوای وب سایت شما مناسب آنهاست یا نه. محتوای وب سایت خود را مانند یک هرم وارونه درست کنید. اطلاعات مهم و کلی تر را باید در بالای صفحه ی وب یا همان ابتدای مطلب بیاورید و رفته رفته در ادامه، مطالب جزئی تر که مطالب ارائه شده در ابتدای متن را پشتیبانی می کنند ارائه کنید.  

برای مثال می خواهید برای یک وب سایت کنفرانس تولید محتوا کنید. مهمترین اطلاعات مانند تاریخ و مکان و موضوع کنفرانس باید در ابتدا بیان شود. موارد جزئی تر مانند سخنران ها و موضوعاتی که به آن ها خواهند پرداخت نیز در انتها بیان می شوند.

جملات کوتاه و ساده بنویسید

جملات طولانی در تولید محتوا برای وب سایت جواب نمی دهد. جملات شما باید 35 کلمه و یا کمتر باشند تا مناسب خواننده های وب سایت باشند. استفاده از افعال و اسامی را در جملات خود بیشتر کنید، صفات و قید ها را کمتر کنید تا اضافه گویی نکرده باشید. اصلا جملات تکراری ننویسید. همچنین تا می توانید از کلمات ساده و قابل فهم استفاده کنید و از کلمات سختی که نمی توان به راحتی معنی آن ها را متوجه شد استفاده نکنید. 

از جملات معلوم استفاده کنید

بجای جملات مجهول بیشتر از جملات معلوم استفاده کنید و فاعل جمله را مشخص کنید. بجای اینکه بگویید " قهوه سفارش داده شد" بگویید " آن مرد قهوه سفارش داد." بجای اینکه بگویید " محصولات قابلیت سفارش داده شدن را دارند" بگویید " می توانید محصولات سایت را سفارش دهید". این مورد برای وب سایت های فروشگاهی بسیار مهم و تاثیر گذار است. 

بجای حرف زدن نشان دهید

تولید محتوا خود را به کلیات و جملات سطح بالا محدود نکنید. جملات با جزئیات مشخص و مثال های واقعی به خوانندگان کمک می کند مطالب شما را بفهمند. همچنین رعایت این مورد کمک می کند که پیام شما را در ذهن خود مجسم کنند.

برای مثال به این دو جمله دقت کنید:

 این بهترین سگ اسباب بازی است که می توان خرید.

یا

ما سگ اسباب بازی Rough Rover را از پلاستیک 100% طبیعی و مقاوم ساخته ایم. این اسباب بازی تماما در برابر جویدگی و کشیده شدن مقاوم است.

کدام جمله تصور واضح تری از اسباب بازی که می خواهید خریداری کنید به شما ارائه می دهد؟ جمله ی دوم بجای اینکه بیاید و کلیات را بیان کند تصویری از اسباب بازی را در ذهن خواننده ایجاد می کند تا واقعا بفهمد که چه چیزی می خواهد خریداری کند.

 

به هیچ وجه از عبارات تخصصی و پیچیده استفاده نکنید

فضای وب برای همه است نه فقط برای تکنسین های حرفه ای. پس مطالبی که می نویسید باید برای همه ی افراد با سوادی که حرفه ای نیستند قابل فهم باشد.  عبارات اختصاری را توضیح دهید و روشن کنید که مختصر شده ی چه چیزی هستند. اصطلاحات مربوط به رشته خاص را توضیح دهید و به زبان ساده تر بیان کنید. در متن خود از هایپرلینک استفاده کنید. هایپرلینک یعنی لینک دار کردن قسمتی از متن به یک متن یا صفحه دیگر. از هایپرلینک برای لینک دادن به صفحاتی استفاده کنید که اطلاعات بیشتری را به مخاطب ارائه می کند.

این مورد برای کسانی که در یک صنعت حرفه ای کار می کنند ولی می خواهند وب سایتی داشته باشند که افراد غیر حرفه ای را نیز جذب کند مهم است. به یاد داشته باشید که باید برای مخاطبان خودتان بنویسید نه برای همکارانتان.

متن باید به راحتی قابل بررسی باشد

گفتیم که اطلاعات مهم را در بالای مطلب و ابتدای آن می آوریم، تولید محتوای شما باید قابل بررسی باشد. یعنی کسی که به مطلب نگاه می کند ببیند که چه مواردی در آن بیان شده است بدون اینکه همه ی مطلب را کلمه به کلمه بخواند. بیشتر خوانندگان وب، متن را برای دیدن قطعات خاصی از اطلاعات بررسی می کنند و اگر نتوانستند آن ها را پیدا کنند به وب سایت دیگری مراجعه می کنند. 

می توانید این کار را خودتان هم انجام دهید. صفحه ای از یک وب سایت که تاکنون ندیده اید را باز کنید. آیا همه ی متن را کلمه به کلمه می خوانید یا به دنبال اطلاعات مورد نیاز خودتان می گردید؟

  • بجای اینکه از پاراگراف های طولانی استفاده کنید، از لیست های موردی شماره گذاری شده یا بولت شده استفاده کنید.
  • همیشه از فضای خالی استفاده کنید. این فضای خالی و سفید است که بین پاراگراف ها، تصاویر و یا اجزای دیگر وب سایت را احاطه می کند. شاید فضای سفید به نظر هدر دادن جای خالی باشد، اما این مورد مهمترین چیزی است که یک طراح وب سایت باید در نظر بگیرد. فضای خالی مناسب، متن را قابل خواندن و لذت بخش می کند.
  • ریز عنوان ها و عنوان های فرعی را فراموش نکنید.

ریز عنوان ها به خواننده ها کمک می کنند که خیلی راحت در مطلب به دنبال مواردی که برایشان مهم است بگردند و همچنین موتور های جستجو هم مطلب شما را بهتر بررسی کنند. برای اینکه در تولید محتوا حرفه ای خود این کار را انجام دهید یک عنوان بزرگ H1 در بالای هر صفحه قرار دهید. برای دسته بندی محتوای اصلی از عنوان های H2 و برای عنوان های ریزتر از H3 استفاده کنید.

از سایر رسانه ها نیز استفاده کنید

گاهی اوقات یک اینفوگرافیک، تصویر یا فیلم به اندازه ی هزاران کلمه حرف می زند. 90% اطلاعاتی که ما دریافت می کنیم از طریق بصری است و افراد اطلاعات بصری را 60000 بار سریع تر از متن پردازش می کنند. یک گرافیک یا جدول قابل فهم می تواند موضوعات بسیار پیچیده را خیلی راحت بیان کند.

همچنین تصاویر کمک می کنند که متن دسته بندی شود و بهتر بتوان آن را خواند. پیشنهاد می کنیم به ازای هر صفحه از وب سایت حداقل از یک عکس استفاده کنید. 

مانند یک موتور جستجوگر فکر کنید

بازدیدکنندگان، محتوا را از روش های مختلفی مانند شبکه های اجتماعی، ایمیل  و یا موتور های جستجو پیدا می کنند. برای کسانی که تولید محتوای وب سایت انجام می دهند موتور های جستجو بسیار مهم است. یک متن ممکن است بسیار خوب نوشته شده باشد و اطلاعات زیادی را به خوبی انتقال دهد، اما اگر برای موتور های جستجو بهینه سازی نشده باشد افراد کمی آن را خواهند خواند. دوباره به مخاطبان خود فکر کنید: چه عباراتی را ممکن است در گوگل جستجو کنند؟ حتما از آن عبارات در عنوان اصلی و یا ریز عنوان ها استفاده کنید.

محتوای وب سایت را لایه بندی کنید

چیز خوبی که درباره ی تولید محتوای وب سایت وجود دارد این است که می توان به راحتی خواننده های متن را به صفحات دیگر هدایت کرد. با استفاده از هایپرلینک کردن به خواننده ها کمک کنید تا مطالب مفید دیگر وب سایت را  نیز ببینند. این کار کمک می کند خوانندگان وب سایت، با مطالب دیگر شما نیز ارتباط برقرار کنند. مثلا به جمله زیر دقت کنید:

تولید محتوای مناسب یکی از مهمترین بخش های سئو و بهینه سازی است، البته نه اینکه هر تولید محتوایی سئو را بهتر کند.

در این جمله می توانید کلمات "سئو و بهینه سازی" را به مطالب دیگر وب سایت لینک بدهید. داشتن لینک های داخلی بین مطالب و بخش های مختلف سایت به سئو و بهینه سازی نیز کمک می کند، اما باید دقت داشته باشید که لینک دهی ها باید مرتبط و مناسب باشند. در لینک دهی داخلی هم نباید زیاده روی کنید وگرنه افراد نمی فهمند که دقیقا باید روی چه چیزی کلیک کنند. تعداد لینک دهی ها را در حد مناسبی نگه دارید.

در تولید محتوای حرفه ای باید کاری کنید که خواننده بیشتر بخواهد

صفحات وب خوب با یک تشویق به اقدام به پایان می رسند. آیا صفحه ی خاصی وجود دارد که بازدید کننده باید در انتها به آن مراجعه کند؟ آیا انتظار دارید فیلمی تماشا کند و یا خریدی انجام دهد؟ این استراتژی به شما کمک می کند خواننده های مطلب را به بخش های مختلف وب سایت هدایت کنید تا محتوای شما را به دوستان خود نیز معرفی کنند.

تشویق به اقدام خود را با فعل شروع کنید مثلا "دانلود کنید" یا " کلیک کنید" و بسیاری از موارد دیگر. اگر می خواهید افراد را بیشتر ترغیب کنید تا کاری که می خواهید را انجام دهند یک دکمه برای تشویق به اقدام ایجاد کنید. و البته حتما لینک های مناسب را قرار دهید تا خوانندگان مطالب بتوانند کاری که می خواهید انجام دهند را به درستی انجام دهند.

نوشتن بصورت کلی کار سختی است. نوشتن و تولید محتوا برای وب سایت حتی سخت تر نیز هست. با قوانینی که در این مطلب بیان شد امیدواریم که بهترین تولید محتوای حرفه ای را برای وب سایت داشته باشید