8 حقیقت درباره سئو که بیشتر مردم درباره آن اشتباه فکر می کنند

من سال هاست که در فضای بهینه سازی موتورهای جستجو فعالیت می کنم. هنوز هم از یادگرفتن چیز های جدید در این صنعت شگفت زده می شوم. بروزرسانی ها یا ترفندهای جدیدی را از همکارانم یاد می گیرم و سریع آن ها را بر روی شرکت هایی که تحت نظر من هستند اجرا می کنم.

سئو واقعا یک صنعت در حال رشد است، به همین سبب هرگز خودم را در چنین حالت روحی که همه چیز را بلد باشم تصور  نمی کنم.

با این حال با گذشت دو دهه، اصول پایه ای سئو همیشه  ثابت مانده است و فقط  تغییرات جزئی داشته است.  متاسفانه یا خوشبختانه این بحث همیشه جذاب است. خوشبختانه به این سبب که مردم هیچ موقع از دانستن نحوه عملکرد SEO خسته نمی شوند. متاسفانه از این بابت که خیلی از مردم و فعالان تجارت الکترونیک به اصول پایه ای SEO هم آشنا نیستند.

در گفتگو هایی که با نوآموزان سئو داشتم متوجه شدم که 8 مورد از نگرش مردم نسب به بهینه سازی موتورهای جستجو اشتباه است:

1- بهینه سازی موتورهای جستجو حیله، تقلب و حقه بازی است

با لحنی که مردم درباره SEO حرف می زنند، طبیعی است که فکر کنند بهینه سازی موتورهای جستجو یک نوع حیله است. همیشه با تیترهایی مثل "ترفند هایی که سایت شما را در صفحه نتایج گوگل رنک می کند" روبه رو شده اید. اما فقط بخشی از این تیتر درست است.

روش کلاه سفید برای بهینه سازی، الگوریتم های گوگل را فریب نمی دهد. در عوض این نوع روش بهینه سازی کمک می کند که محتوا و وب سایت برای کاربران (و موتور جستجو) مورد پسند باشد. بیشتر اوقات این باعث می شود وب سایت اورگانیک شده و بهبود های کیفی روی آن انجام بگیرد. از این رو حیله، این روش هک و ترفند نیست.

2- رنک کردن کلیدواژه ها هدف اصلی است

بلی، یکی از اهداف اصلی SEO رنک کردن شما در صفحه نتایج گوگل (SERPs) است. اما این نوع تفکر گاها منجر به خطا در اولویت بندی می شود. خصوصا افرادی که علاقمند به بازاریابی هستند همیشه به رنک شدن در صفحه نتایج گوگل فکر می کنند. در حالیکه فاکتورهایی زیادی در بازاریابی و مشتری پیدا کردن دخیل است و رنک کردن کلیدواژه فقط یکی از این فاکتور هاست.

3- مهمترین خطر احتمالی جریمه کردن گوگل است

گوگل منتظر شما نیست که اشتباه کنید و مچ شما را بگیرد. واقعیت این است که با انجام برخی اشتباه های فاحش که وب مستر ها از آن جلوگیری می کنند ممکن است در خطر جریمه شدن باشید. بیشتر جریمه ها هم نتیجه دستکاری هاست. جریمه های اتوماتیک و افت های گذرا در رنکینگ جریمه های رایجی هستند

که اگر شما بهینه سازی را به روش اصولی و مجاز انجام دهید هیچ خطری شما را تهدید نمی کند.

4-هر چقدر روی SEO  کمتر وقت بگذارید؛ بهتر است

جالب است بدانید سئو یک استراتژی موثر بازاریابی است که بهره وری مالی زیادی دارد. بطوریکه بازگشت سرمایه در این نوع فعالیت زیاد است. تازه کار ها می گویند هر چقدر کمتر روی سئو هزینه شود ریسک کمتری دارد.

گفتنی است اختصاص بودجه پایین، کار و خدمات بی کیفیت را به دنبال دارد. بنابرین هر چقدر بیشتر خرج کنید نتایج بهتری خواهید دید.

5 -  SEOبه صورت فنی خیلی پیچیده است

درست است  که بخشی از کارهای SEO فنی است. کار هایی مثل بک لینک سازی و بهینه سازی متا تگ ها و بهینه سازی قالب سایت کمی ترسناک و پیچیده به نظر می رسد. اما صرفا با انجام تمرین های ساده ای که بلدید نتایج خیلی خوبی بدست می آورید. ما معتقدیم که سئو قابل یادگیری است. بنابرین تاجایی که می توانید برای یادگیری بهینه سازی موتورهای جستجو جدی باشید و آن را به دیگران آموزش دهید.

6  - سئو خیلی آسان است

من همچنین با افرادی روبه رو شدم که معتقد بودند SEO خیلی آسان است و هر کسی بدون تجربه می تواند بهینه سازی را انجام دهد. درست که در یک بعد از ظهر با نوشیدن یک فنجان قهوه می توانید درباره سئو یاد بگیرید. ولی این حرف که بتوان بدون تجربه بهینه سازی کرد درست نیست. نکات استراتژیک و برخی باید ها و نباید هایی وجود دارد که از طریق تجربه بدست می آید.

سال ها زمان می برد که شما در این حرفه استاد شوید و این مدت زمان باز هم کافی نیست. سئوکار باید با آخرین بروزرسانی ها و تغییرات در صنعت SEO آشنا باشد.

7- بک لینک سازی اسپم است

بک لینک سازی در صورتی اسپم است که شما آن را با کیفیت پایینی انجام دهید و برای مدیریت آن برنامه ای نداشته باشید. بک لینک ساز های توانمند می دانند که بک لینک سازی در صفحات کم بازدید و پرت سودی ندارد. وجود بک لینک در صفحات و محتوا های مرتبط و باارزش که مردم دوست دارند بخوانند تاکتیک خوبی برای رنک شدن است. اگر این کار را به صورت اصولی انجام دهید علاوه بر این که در رنک شدن و افزایش بازدید موثر است اعتبار دامین شما را به شدت بیشتر می کند.

8- فرایند و نحوه انجام بهینه سازی همیشه یکسان است

این مورد یکی از بزرگترین نگرش اشتباهی است که مردم درباره بهینه سازی موتورهای جستجو دارند. مردم فک می کنند SEO را همیشه به یک شیوه انجام می دهند. از یک آژانس سئو انتظار دارند که یک پروسه ی معلومی را گام به گام انجام دهند و همان نتیجه ای که مشتری A گرفت مشتری B هم آن نتیجه را بدون در نظرگرفتن موئلفه زمان ببینند. اما حقیقت نشان می ده این اتفاق غیر ممکن است.

SEO به همان اندازه که یک علم است نوعی هنر نیز تلقی می شود. مشتری های مختلف برای رسیدن به اهداف بازاریابی و پیشرفت به استراتژی ها، متد ها  و میزان سرمایه گذاری متفاوتی نیاز دارند.

اگر هر یک از این 8 مورد باور و عقیده را درباره SEO داشتی، من نمی توانم سرزنش کنم. با وجود حجم زیادی از مقاله ها که درباره SEO منتشر می شود و فرصت های خیلی کمی که برای یادگیری اصول اساسی سئو وجود دارد من نمی توانم تو را سرزنش کنم و کاملا طبیعی است که شما نگرش درستی از چگونگی کارکرد SEO را ندانید.

البته اگر اصول اساسی را بدانید هیمشه مطالب و دانستنی های جدیدی هست. امیدوارم که این مقاله توانسته باشد فرضیه های متفاوت شما به چالش بکشد و شما با نگرشی جدید به سئو SEO نگاه کنید.