CRM ( ارتباط با مشتر ی )

 
ارتباط با مشتریان کلید رشد و پیشرفت کسب و کار شماست، بنابراین لازم است که  به صورت کارآمد و تأثیرگذار این ارتباط را مدیریت نمایید. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که چگونه تکنولوژی مدیریت ارتباط با مشتریان (crm) به شما کمک می کند تا با مشتریان بیشتر در ارتباط باشید، عملکرد کاری خود را بهبود ببخشید و کسب و کارتان را به سرعت  رونق دهید.

1- مشتریان واقعی را پیدا کنید!شما وقت و هزینه زیادی را صرف جذب و ایجاد سرنخ های جدید برای فروش بیشتر می کنید. اما آیا این موقعیت های جدید، به مشتریان واقعی شما تبدیل می شوند؟ آیا بازاریابان شما می دانند که کدام موقعیت ها، مهم تر از بقیه هستند؟ در هنگام گسترش کار، زمان مهمترین مسأله است. بهتر است کلیه ابزار های بازاریابی خود را (از جمله ایمیل، شبکه های اجتماعی، و سایر ابزارهای بازاریابی الکترونیکی ) به روی یک نرم افزار CRM  منتقل کنید. به این صورت می توانید با مشاهده فرصت ها و پیش بینی وضعیت فروش، از فعالیت های بازاریابی خود، چشم انداز کاملی داشته باشید و با ایجاد ارتباط بیشتر و بهینه تر با مشتریان، فرصت های بالقوه را به مشتریان واقعی تبدیل کنید. همچنین با اطلاعاتی که سیستم CRM  در اختیار مدیران و رؤسای مشاغل قرار می دهد،  آنها می توانند بسیار سریع و مؤثرتر تصمیم گیری کنند.

2-  ارتباطات پایدار بیشتری ایجاد کنید!
46 درصد از مدیران فروش معتقدند که ارتباط عمیق تر با مشتریان، کلید موفقیت پایدار است.
برای ایجاد یک ارتباط عمیق کاری با مشتریان، از تاریخچه ارتباط آنان با شرکت شروع کنید. به این صورت، ارتباطی پایدار و قوی بر پایه اعتماد متقابل خواهید داشت که منجر به موفقیت شما خواهد شد. یک سیستم  CRM  کمک می کند تا:
چالش های مشتریان خود را شناسایی کنید:
لازم است  در پایان هر معامله، بدانید که چه مسائلی برای مشتریان شما اهمیت دارد. باید اهداف، چالش ها و تمایلات آنان را بدانید و پیگیرانه، به دنبال اجرایی کردن آنها باشید. اگر این اطلاعات را در نرم افزار CRM ثبت کنید، همیشه می توانید با یک مرور سریع به آنها دسترسی داشته باشید.
به وسیله ارتباطات پیش بروید!
پس از اینکه علاقه مندی ها، اهداف و چالش های مشتریان خود را شناسایی کردید، می توانید طبق این اطلاعات،  به آنان پیشنهاد دهید محصولات جدید مورد نیازشان را خریداری کرده یا محصولات و خدماتی که قبلا خریداری کرده اند را ارتقا دهند. با به کارگیری نرم افزار CRM  می توانید در جریان سبد خرید مشتریان قرار بگیرید. عملکرد آن ها را نیز زیر نظر خواهید داشت. بنابراین می توانید مفید و مرتبط ترین اطلاعات را در اختیار داشته باشید.
 
ارتباطات فردی و یک به یک را افزایش دهید!
در یک کسب و کار کوچک، مشتریان شما به خاطر ارتباطات و تجربه های شخصی، شما را انتخاب می کنند. اما وقتی کسب و کار شما در حال گسترش باشد، بسیار سخت است که جزئیات و مشخصات تک تک مشتریان را بدانید و در مواقع لزوم از این اطلاعات استفاده کنید. یک نرم افزار CRM می تواند قالب های ایمیل آماده را ایجاد و ارسال کند، برای امور مورد نظر شما هشدار یادآوری تنظیم کند، و تماس های تلفنی را یادآوری کند. به این صورت سی آر ام CRM  کمک می کند تا راحت تر و سریع تر با مشتریان در تماس و ارتباط باشید.
 
3- هزینه  فروش را کاهش دهید!
احتمال فروش به یک مشتری جدید (بالقوه) بین 5 تا 20 درصد است. در حالی که احتمال فروش به مشتریان قدیمی، بین 60 تا 70 درصد است.
مشتریان جدید مهمترین عنصر رشد پایدار کسب و کار شما هستند؛ اما به دست آوردن مشتریان جدید، کار آسانی نیست و سختی ها و هزینه هایی در پی خواهد داشت. خبر خوب این است که شما می توانید هزینه های جذب مشتریان جدید را از طریق فروش محصولات به مشتریان ثابت و قدیمی خود، جبران کنید. قدرت دید خود را در امور فروش به مشتریان قدیمی، روش های بازاریابی، تجدید موقعیت های کاری و گسترش مشتریان، افزایش دهید. بدین ترتیب به لطف اعتمادی که قبلا به دست آورده اید، شاهد رشد شغلی و افزایش فروش خود خواهید بود.
 
سیستم  CRM به شما کمک می کند تا کسب و کار خود را کارآمدتر کنید:
- بهبود کارآیی فروش: سیستم CRM  فرصت ها و سرنخ های جدید فروش را بر اساس بیشترین احتمال فروش اولویت بندی می کند.
- افزایش تاثیر گذاری فروش: به کمک سیستم CRM می توانید بدانید که کدام مشتریان در حال خرید یا استفاده از محصولات و خدمات شما هستند. همچنین می توانید زمان و موقعیت مناسب برای پاسخگویی به آنان را تعیین کنید.
- افزایش فرصت های فروش به مشتریان قدیمی و بازاریابی:  به وسیله سیستم سی آر ام  CRM  تمامی فرصت های مناسب برای افزودن به معاملات در حال پیشرفت را مشاهده کنید. 
 - استفاده از بازاریابی ارجاعی: به وسیله سیستم CRM می توانید در روابط فعلی با مشتریان، موقعیت های کاری بدون استفاده را بیابید و به جای اتلاف وقت و هزینه ، از این موقعیت ها استفاده کنید.
-  زمان قطعی شدن معاملات و فروش را کاهش دهید: وقتی که شما با استفاده از نرم افزار CRM  از مشتریان خود دید کاملی دارید، می توانید به سرعت بازاریابان خود را برای تنظیم قرار داد ها و انجام معاملات، هماهنگ و اعزام کنید.
 
4- افزایش راندمان کار:
52 درصد از فروشندگان موفق، از تمامی ویژگی ها و مزیت های سیستم سی آر ام CRM  شرکت خود استفاده می کنند.
با بهره گیری از سیستم CRM، امور مربوط با بازاریابی به صورت خودکار انجام خواهد شد. در گذشته نیاز بود که تلفن تماس و مشخصات مشتریان، به صورت دستی وارد دفاتر مخصوص شوند؛ اما امروزه به لطف سیستم سی آر ام تمامی این موارد به صورت اتوماتیک وارد نرم افزار خواهد شد. اتوماسیون (استفاده از سیستم های خودکار) در تمامی مراحل بازاریابی و فروش باعث می شود تا کارکنان شما بتوانند وقت بیشتری برای برقراری ارتباط با مشتریان جدید صرف کرده و به تقویت ارتباط با مشتریان قدیمی بپردازند. به این صورت کسب و کارتان موفقیت چشمگیری پیدا خواهد کرد.
 
5- خدمات بهتری به مشتریان عرضه کنید
55 درصد از مصرف کنندگان حاضرند در ازای دریافت خدمات بهتر، هزینه بیشتری بپردازند.
خدمات پیش و پس از فروش عاملی است که مشتریان به وسیله آن کیفیت و ارزش محصول را می سنجند. مشتریان بالقوه خود را با تبلیغات بیش از حد و متنوع  بازاریابی آزار ندهید؛ بلکه زمان و انرژی خود را صرف به دست آوردن یک مشتری با ارزش کنید. زمانی که تمامی کارکنان شما به تاریخچه کامل معاملات و خریدهای یک مشتری دسترسی داشته باشند، می توانند پیغام های شخصی سازی شده مناسب را در قالب صحیح و تأثیرگذار برای او ارسال کنند. تعاملات ملایم تر، در مشتری حس اعتماد به وجود آورده و سبب فروش مجدد و بیشتر خواهد شد.
 
6- مشتریان خود را حفظ کنید
کاهش 5 درصدی نرخ از دست دادن مشتریان، باعث افزایش  25 تا 85 درصدی سود شما خواهد شد.
قدرت دید بالا در ارتباطات با مشتریان سبب می شود که کارکنان شما، مشتریانی که ریسک از دست دادن آن ها بیشتر است را شناسایی کرده و سعی کنند آن ها را راضی نمایند. همچنین می توانند به مشتریان راضی، پیشنهاداتی برای فروش محصولات بیشتر و جدیدتر بدهند. با در اختیار داشتن تاریخچه خرید مشتریان و موارد فروش در حال انجام، می توانید خرید و خدمات رضایت بخشی را برای مشتریان فراهم کنید و به این وسیله احتمال بازگشت آنان در آینده را افزایش دهید. اکنون به طور عاقلانه از زمان خود استفاده کنید. مدیریت ارتباط با مشتریان برای شما سال ها سوددهی خواهد داشت.