CRM چیست؟

واژه یا اصطلاح CRM، سرواژه عبارت Customer Relationship Management است که معنی آن مدیریت ارتباط با مشتری می باشد. CRM مجموعه تکنیک ها، استراتژی ها و تکنولوژی هایی است که یک شرکت برای مدیریت و تحلیل تعاملات و اطلاعات مشتریان خود به کار می برد. هدف استفاده از این روش، بهبود و ارتقای ارتباط کاری با مشتریان، نگهداری و جلب رضایت آنان و افزایش فروش محصولات یا خدمات است.

اصولاً هر عملی که موجب جذب و افزایش خرید توسط مشتریان و ثابت نگه داشتن آنان شود و در نتیجه برای شرکت یا سازمان سوددهی ایجاد کند، CRM نامیده می شود.


نرم افزار CRM

 هر نوع نرم افزاری که در قالب سیستم های رایانه ای و دیجیتال خدمات مدیریت ارتباط با مشتریان را به شرکت ارائه کند، نرم افزار CRM نام دارد.

در سال های نه چندان دور، نرم افزار CRM فقط در رایانه ها قابل استفاده بود؛ اما امروزه با گسترش استفاده از تلفن های همراه هوشمند، روز به روز بر تعداد برنامه های کاربردی اضافه می شود. به گونه ای که فرد برای موارد مختلف و انجام انواع امور روزمره، از گوشی همراه هوشمند خود استفاده می کند. اکنون نرم افزارهای متعددی برای انجام امور تجاری، بازاریابی، مدیریت فروش، حسابداری و CRM برای استفاده در گوشی های تلفن همراه  طراحی شده که مدیریت کسب و کار را برای صاحبان مشاغل بسیار آسان کرده است.

 

چرا نیاز به طراحی اپلیکیشن CRM دارید؟

برای بهینه کردن مدیریت ارتباط با مشتریان خود، حفظ مشتریان قدیمی، جذب مشتریان جدید و در نتیجه سوددهی بیشتر، نیاز به استفاده از نرم افزار CRM دارید. گوشی تلفن همراه، به عنوان در دسترس ترین وسیله این امکان را برای شما ایجاد می کند که در هر لحظه از شبانه روز کسب و کار خود را مدیریت کنید. استفاده از اپلیکشن CRM مخصوص شغل شما، موجب بهبود مدیریت امور بازاریابی و فروشتان خواهد شد. طراحی اپلیکشن CRM به طور اختصاصی برای شغل شما انجام می شود و دارای گزینه های مورد نظر و خاص کسب و کار شماست. این امر، اپلیکیشن CRM اختصاصی شما  را از سایر نرم افزارهای مشابه متمایز کرده و با هدفمندی بیشتر باعث موفقیت اقتصادی و شغلی شما خواهد شد.

نرم افزار CRM چگونه می تواند ارتباط با مشتریان را مدیریت کند؟

  • مشخص کردن هدف
  • بانک اطلاعات مشتریان
  • اولویت بندی مشتریان
  • تعیین نوع بازاریابی
  • دریافت انتقادات و پیشنهادات و جلب رضایت مشتری
  • تبدیل مشتریان راضی به مشتریان فعال

 

در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM ابتدا باید بازار هدف را مشخص نمود. به این معنی که باید تعیین کنید محصول یا خدمات شما قابل استفاده و مورد نیاز کدام قشر از جامعه است.

پس از این مرحله باید بازاریابی انجام شود که می تواند در قالب تماس تلفنی، مذاکره و تبلیغات حضوری، چاپ و نشر آگهی در روزنامه ها و مجلات، پخش انواع برگه های تبلیغاتی، انتشار آگهی در رسانه ها و فضای مجازی باشد. در این مرحله اطلاعاتی از مشتری که مورد نیاز شماست جمع آوری می شود. نوع این اطلاعات بستگی به شغل و کسب و کار شما دارد. ممکن است نیاز به جمع آوری اطلاعاتی مانند نام، شماره تماس، آدرس و ایمیل مشتریان داشته باشید. پس از این، اطلاعات جمع آوری شده به صورت دسته بندی شده وارد نرم افزار CRM می شوند. می توانید این قابلیت را در نرم افزار CRM داشته باشید که مشخص کنید اولویت بازاریابی با کدام دسته از مشتریان است. به عبارتی افراد هدف گذاری شده ای که احتمال خرید بیشتری دارند را در اولویت قرار دهید. پس از این بازاریاب باید مشتریان را ترغیب به استفاده از کالا یا خدمات شرکت شما کند. این امر، به تجربه و مهارت های بازاریاب بستگی دارد.

هنگامی که افراد مورد نظر، از خدمت یا کالای شما استفاده کردند و به مشتری بالفعل تبدیل شدند، مشخصات آن ها در لیست جداگانه ای وارد نرم افزار CRM می شود. در نرم افزار گزینه هایی برای تماس با مشتریان، نظرسنجی از آنان در رابطه با کیفیت محصول، خدمات پس از فروش، پشتیبانی، دریافت انتقادات و پیشنهادات وجود دارد. کیفیت کالا، خدمات پس از فروش و پشتیبانی قوی، باعث رضایت مشتری خواهد شد و احتمال این را افزایش می دهد که باز هم از محصولات و خدمات شما استفاده کند. می توانید در نرم افزار CRM گزینه هایی برای مشتریان فعال داشته باشید. به این معنی که برای مشتری قدیمی که مشتری جدیدی را معرفی کند، تخفیف و حمایت های خاصی را در نظر بگیرید. این روند موجب افزایش تعداد مشتریان بالفعل شما خواهد شد.

 مراحل طراحی اپلیکیشن CRM

در مرحله اول شما اطلاعات شغلی مورد نیاز را به برنامه نویسان عرضه می کنید، سپس مشخص می کنید که مایل هستید اپلیکیشن CRM شما دارای چه گزینه ها و امکاناتی باشد. گزینه های اختصاصی مورد نظر شما در این مرحله به نرم افزار اضافه می شود. پس از آن نوبت به طراحی گرافیکی اپلیکیشن می رسد که توسط تیم برنامه نویسی انجام می شود. پس از این اپلیکیشن CRM قابل استفاده است.

یک نرم افزار CRM برای مدیریت موفق ارتباط با مشتریان باید شامل بانک اطلاعاتی کامل از مشتریان، گزینه های اختصاصی با توجه به نوع کار شما و نیاز مشتری، امکانات کامل برای ارتباط و تماس با مشتری، خدمات پس از فروش، نظرسنجی و باشگاه مشتریان فعال باشد. همچنین باید دارای رابط کاربری آسان و کاربر پسند بوده و به روی انواع سیستم عامل ها قابل اجرا باشد

 

نیاز به طراحی اپلیکیشن CRM دارید؟

اگر مایل هستید که کسب و کارتان را به وسیله نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری، رونق دهید و نیاز به طراحی اپلیکیشن CRM دارید، با ما تماس بگیرید. همکاران ما در شرکت ایده آل آماده پاسخگویی به شما در ارتباط با مراحل سفارش طراحی نرم افزار و هزینه ها، خواهند بود